Jag har skaffat hus och vill byta ut det gamla sura fönstret i sovrummet
mot det bästa ljuddämpande isolerglas som går att köpa för pengar.
En googling har visat mig att ju bättre Rw värde att fönster har ju bättre
ljuddämpning har det.
Nu är problemet att de flesta tillverkare/säljare bara snackar U värde och
nämner som hastigast Rw värdet utan några detaljer eller information.
Jag frågar er om ni har kännedom om något extra bra glas eller leverantör
av ljudisolerande glas för hus, villor och dylikt?
Jag är ute efter ett Rw värde på 42 eller högre om möjligt.
mot det bästa ljuddämpande isolerglas som går att köpa för pengar.
En googling har visat mig att ju bättre Rw värde att fönster har ju bättre
ljuddämpning har det.
Nu är problemet att de flesta tillverkare/säljare bara snackar U värde och
nämner som hastigast Rw värdet utan några detaljer eller information.
Jag frågar er om ni har kännedom om något extra bra glas eller leverantör
av ljudisolerande glas för hus, villor och dylikt?
Jag är ute efter ett Rw värde på 42 eller högre om möjligt.
Tror att de flesta större glasmästerierna kan fixa "insatspaket" med dubbelglas, dessa är som du säger främst för värmeisolering men har antagligen ett visst ljuddämpande värde också. Det vi gjorde i vårat sovrum var dels att byta ut innerglaset i 2-glasfönstret till ett standard 4mm isolerglas, samt beställde av glasmästaren ett ljudisoleringsglas Pilkington Optilam Phon 8,8 som vi tillverkade ett innerfönster av. Tjockleken på glasen samt avstånden mellan dem är avgörande faktorer, ju mer luft mellan glasen desto bättre.
Du kan läsa www.pilkington.com/resources/sv3943.pdf, där står en del intressant. Räkna dock med att dessa fönster kostar en bra slant.
Du kan läsa www.pilkington.com/resources/sv3943.pdf, där står en del intressant. Räkna dock med att dessa fönster kostar en bra slant.
http://www.helmut-meeth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=143
här är nog det enda jag råkat läsa om ljuddämpning
här är nog det enda jag råkat läsa om ljuddämpning
vi bytte från 2-glas från 50-talet till 3glas alufönster och jag kan säga att det blev helt tyst i hela huset. Oceaner i skillnad jämfört med dom gammla SKIT fönstrena.....störst skillnad känner man ju i sovrummet. Så jag hade bytt till ett 3-glas, tror dom flesta är bra nog.....
/
M
/
M
Inte mycket mera kött på benen...
Jag har snackat med www.totalfonster.se och dom rekomenderade följande.
MS-Fönster av plastram, 6+8mm glas, 10mm köldbrygga med argongas, Antisolfilm ingick.
Detta dämpade 42-43dB och kostade mella 4500-7000:- beroende på fönstrets storlek och form.
Det skall jämföras med ett standard MS-Fönster med 4+4mm glas och 16mm köldbrygga som dämpar 35dB.
D.v.s 6-7 dB sämre.
Av erfarenhet så vet jag att en ökning av dB talet med 6 motsvarar en halvering av upplevd ljudnivå.
Jag antar att jag får ringa runt till flera leverantörer och kolla läget.
Kan ni här på forumet rekomendera några bra fönsterfirmor nere i skåne med omnejd?
Det hade underlättat lite för mig som är ny i villaägarbranschen.
Tack på förhand.
Jag har snackat med www.totalfonster.se och dom rekomenderade följande.
MS-Fönster av plastram, 6+8mm glas, 10mm köldbrygga med argongas, Antisolfilm ingick.
Detta dämpade 42-43dB och kostade mella 4500-7000:- beroende på fönstrets storlek och form.
Det skall jämföras med ett standard MS-Fönster med 4+4mm glas och 16mm köldbrygga som dämpar 35dB.
D.v.s 6-7 dB sämre.
Av erfarenhet så vet jag att en ökning av dB talet med 6 motsvarar en halvering av upplevd ljudnivå.
Jag antar att jag får ringa runt till flera leverantörer och kolla läget.
Kan ni här på forumet rekomendera några bra fönsterfirmor nere i skåne med omnejd?
Det hade underlättat lite för mig som är ny i villaägarbranschen.
Tack på förhand.
Bästa ljudreduktionen får du med fönstertypen 2+1, alltså ett kopplat fönster med en tvåglas isolerkasett i innerbågen och ett enkelglas i ytterbågen. Ett sådant fönster från tx. http://www.leiab.se/default.aspx i modell Haga finns att få med ljudreduktion upp till 46 dB. Leiabfönster finns i smålänska Mariannelund, ganska nära Skåne i alla fall sett med en norrlännings ögon.
Det är inte bara glaset i ett fönster som är viktig vid ljudreduktion utan även karmkonstruktionen, att det är dubbla tätningslister och att monteringen utförs på rätt sätt.
Det är inte bara glaset i ett fönster som är viktig vid ljudreduktion utan även karmkonstruktionen, att det är dubbla tätningslister och att monteringen utförs på rätt sätt.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Kolla in länken nedan:
http://www.iwa21.se/
Det står en del matnyttigt. Tilläggsisolerade mina gamla kopplade 2-glasfönster för ett år sedan och det är stor skillnad. Huvudanledningen till bytet var just att få bättre ljuddämpning. Personalen från företaget som står för sidan levererade men det var Mistrals system.
http://www.iwa21.se/
Det står en del matnyttigt. Tilläggsisolerade mina gamla kopplade 2-glasfönster för ett år sedan och det är stor skillnad. Huvudanledningen till bytet var just att få bättre ljuddämpning. Personalen från företaget som står för sidan levererade men det var Mistrals system.
Hittade en gammaltråd om detta.
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58471-bullerisolering-av-gamla-foenster.html
Letade också efter en annan tråd (som jag inte hittade) där det var många bra inlägg. Bl.a. hade jag skrivit om våra bullerdämpande glas i förrahuset. Innerkarmen frästes ur och ett bullerdämpande glas som heter Stadip Silence monterades in. Vi hade två-glasfönster. Det nya innerglaset var 10mm tjockt.
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58471-bullerisolering-av-gamla-foenster.html
Letade också efter en annan tråd (som jag inte hittade) där det var många bra inlägg. Bl.a. hade jag skrivit om våra bullerdämpande glas i förrahuset. Innerkarmen frästes ur och ett bullerdämpande glas som heter Stadip Silence monterades in. Vi hade två-glasfönster. Det nya innerglaset var 10mm tjockt.
Vi tyckte det var suveränt bra. Enormt stor skillnad på ljud inomhus. Det gjordes mätningar före och efter installation. Såg ut som ett som ett vanligt glas, märktes överhuvudtaget ingen skillnad. Helt klart och genomskinligt. Man kunde, om man ville kombinera glaset med ett isolersglas, vilket vi inte gjorde.
Den enda nackdelen var när man skulle öppna de största fönstren för att tvätta. Fönstren var rejält tunga. När jag tvättade de största fönstren var vi för säkerhets skull två stycken, en som tvättade och en som höll i fönstret undertill.
Den enda nackdelen var när man skulle öppna de största fönstren för att tvätta. Fönstren var rejält tunga. När jag tvättade de största fönstren var vi för säkerhets skull två stycken, en som tvättade och en som höll i fönstret undertill.
En vän hade i sin förra lägenhet glasat om med fönster motsvarande Hemmakattens och dämpningen var suverän - inget skaller i rutorna, knäpptyst och fina planglas. Tungt som bly - men blyfritt och snyggt. Det var ett dagis utanför (tre våningar ner) och det skillnaden är före/efter är påtaglig.
Bästa o bästa... beror på. Det är inte bara att titta på Rw värdet. Det handlar också om vilka frekvenser som skall dämpas. T.ex. ljudruta (två glas med en eller flera folier emellan) dämpar bättre vid höga frekvenser, jämfört med ett glas med samma tjocklek (som de två). Glasen bör ha olika tjocklekar, ty tjockleken påverkar hur de dämpar. Sedan måste karm & båge vara bra och naturligtvis montaget.
Isolerkassett eller energikassett kan göras i många olika varianter, i princip valfritt. Jo tjockare kassett desto bättre kan det bli, så undvik smala 24 mm. Jo tjockare kassett desto bättre dämpning går att få. Det är inte bara glasen i sig själva som dämpar utan även i kombination med luften/avtåndet i mellan.
Att få bättre dämpning än standard kostar inte så jätte mycket, men att sedan få bättre kostar mycket. De sista dB'na kan bli mycket dyra och onödiga.
Isolerkassett eller energikassett kan göras i många olika varianter, i princip valfritt. Jo tjockare kassett desto bättre kan det bli, så undvik smala 24 mm. Jo tjockare kassett desto bättre dämpning går att få. Det är inte bara glasen i sig själva som dämpar utan även i kombination med luften/avtåndet i mellan.
Att få bättre dämpning än standard kostar inte så jätte mycket, men att sedan få bättre kostar mycket. De sista dB'na kan bli mycket dyra och onödiga.