Vad jag känner till ska trä-panelen geras i nederkant för att skapa en droppnäsa så att vattnet inte sugs upp i ändträet. När vårt hus levererades såg jag att detta inte var gjort. Kan man kräva detta av husfirman? Vad säger hus AMA?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
När jag frågade min hustillverkare om detta så sade man att det gjorts tester på detta och det spelade ingen större roll ifall man hade traditionell snedsågning eller rak kant. Däremot blev väggelementen betydligt känsligare vid transport av snedsågningen. Jag köpte den förklaringen så länge, men det var som sagt min husagent som kom med påståendet och han är ju minst sagt part i målet.
Sedan är det väl så att det är målningen som skall skydda från att fukt sugs upp i ändträet varför just målningen av ändträt är extremt viktigt. Även en spetsig kant blir blöt och kapilärkrafter suger upp vatten ändå om materialet är poröst.
Sedan är det väl så att det är målningen som skall skydda från att fukt sugs upp i ändträet varför just målningen av ändträt är extremt viktigt. Även en spetsig kant blir blöt och kapilärkrafter suger upp vatten ändå om materialet är poröst.
Självklart är målningen av väldigt stor betydelse men det borde väl vara ett billigt sätt att ytterligare skydda träet från röta genom att snedsåga. Går väl att fixa med en cirkelsåg även efter att panelen är monterad?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Tanken att snesåga på plats har slagit mig också. Jag skulle dock inte låta mina hussnickare göra det med tanke på hur stressade de varit hittills i mitt bygge, men kanske gör jag det själv innan jag målar. Jag prioriterar nog att kanten är jämn och snygg än att den är snedsågad.
Såvida inte vattnet börjat rinna uppförbacke i nutid är snedsågning det bästa sättet att få vattnet att rinna/droppa av snabbare + att exponeringsytan för uppsugning reduceras till en kant och inte hela ändytan.
Det är riktigt att en snedsågad kant är mer känslig för transportskador, men om de har transporterat elementen med träpanelen som enda stöd, så har de gjort dubbelt fel. De ska transporteras på stöd under bottensyllen (om de är stående) och inte fasadpanelen.
Det går emellertid ganska enkelt att bota på plats efteråt sen dina stressade snickare har gjort sitt. Du kan t.o.m. be dem att inte spika fast fodren och knutarna helt, så att de går lätt att ta loss senare för att få en planare yta. I så fall är en rätstock/bräda/styrlinjal + en elektrisk handcirkelsåg rätt verktyg för att snedsåga kanten efteråt före målning.
Mättnad av kanten med kokt linolja + torkning + grundning + ytbehandling gör att den håller längre i kombination med snedsågning. Påståendet att snedsågningen inte ska ha någon betydelse är blaj och inget annat. Prova själv att spika en bräda i lod med rak kant och en dito med sned kant. Använd sen vattenslangen uppeifrån att skvala vatten på bräderna och se var vattnet tar vägen. Du får dropp på snedkanten och uppsugning på rakkanten, helt enligt fysikens lagar.
______________
Byggaren
Det är riktigt att en snedsågad kant är mer känslig för transportskador, men om de har transporterat elementen med träpanelen som enda stöd, så har de gjort dubbelt fel. De ska transporteras på stöd under bottensyllen (om de är stående) och inte fasadpanelen.
Det går emellertid ganska enkelt att bota på plats efteråt sen dina stressade snickare har gjort sitt. Du kan t.o.m. be dem att inte spika fast fodren och knutarna helt, så att de går lätt att ta loss senare för att få en planare yta. I så fall är en rätstock/bräda/styrlinjal + en elektrisk handcirkelsåg rätt verktyg för att snedsåga kanten efteråt före målning.
Mättnad av kanten med kokt linolja + torkning + grundning + ytbehandling gör att den håller längre i kombination med snedsågning. Påståendet att snedsågningen inte ska ha någon betydelse är blaj och inget annat. Prova själv att spika en bräda i lod med rak kant och en dito med sned kant. Använd sen vattenslangen uppeifrån att skvala vatten på bräderna och se var vattnet tar vägen. Du får dropp på snedkanten och uppsugning på rakkanten, helt enligt fysikens lagar.
______________
Byggaren
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Har för mig att det satt klotsar på syllen när väggelementen kom som sedan avlägsnades innan montering. Men de verkar ju gå att fixa själv i efterhand. Spikar man upp en list i nederkant så man har något att följa med sågen eller hur gör man enklast för att få en snygg kant?
Jag har stående panel med notläkt. Då är det enklast att kapa panelen innan man spikar dit läkten (som jag förövrigt har rak i botten, ingen snedkapning). Jag har gjort så att jag sparat undan en lång och rak panelbräda och sedan fixerat denna i underliggande spikläkt (spikar mellan fasadbrädorna).
Därefter kör jag med cirkelsågen längs med hela plankan. Be någon hantera sladden åt dig så slipper du fulkap för att du den fastnar nånstans.
Därefter kör jag med cirkelsågen längs med hela plankan. Be någon hantera sladden åt dig så slipper du fulkap för att du den fastnar nånstans.
Hej!
Vilken bra tråd!
Jag har tidigare frågat om tegel, det är passé nu, det blir för dyrt+att vi vill ha en ny look på huset. Så det blir trä.
Funderar på att sätta lockpanel, trevligt å snyggt, skall båda snedsågas, eller bara "locket"?
Vilken bra tråd!
Jag har tidigare frågat om tegel, det är passé nu, det blir för dyrt+att vi vill ha en ny look på huset. Så det blir trä.
Funderar på att sätta lockpanel, trevligt å snyggt, skall båda snedsågas, eller bara "locket"?
Jag har lagt lite extra tid på att behandla droppkanten med träolja två gånger innan grundmålning. Känns som väl spenderad tid med tanke på framtiden.
Poggan skrev:
Rätt svar är: båda. Vatten rinner lika lätt på lockläkten som på panelen och sugs upp lika lätt i ändträet. Man får då först snedskära panelen innan man spikar fast lockläkten, annars kommer droppnäsan i olika höjd. Därför bäst/lättast att såga panelen och läkten medan panelen är omonterad och sen använda en rak regel i underkant vid montaget att ställa panelen och läkten emot för att få en rak sockellinje. Regeln ställer man på ett gäng pålar som klappas ner i backen intill husgrunden, inte spikas till grundmuren eller kantbalken.
________________
Byggaren