sitter på jobbet och kommer inte på hur fasiken man räknar ut mellanrummen mellan underbrädorna vid brädfodring. har formeln hemma men behöver den nu.

jag brukar mäta ytterkant bräde till ytterkant bräde......bla bla sen kommer jag inte ihåg mer  :-/

tips?

• Gilla
Bollinger
  • Laddar…
det där är ju nåt man glömmer bort om man inte håller på med det på ett tag.. Det jag brukar göra är att ta måttet på det område som ska täckas, som jag tror du menade med "ytterkant bräde till ytterkant bräde", och sen dra bort en underbrädsbredd för att få hela brädor+mellanrum..

Dela sen det måttet med minsta tänkbara bräda+luft (ex 145+30mm), så får du fram ett max antal brädor.. Dela sen samma mått med högsta tänkbara bräda+luft (ex. 145+55mm), så får du förhoppningsvis fram något annat tal (minst antal brädor).

Med dom heltalen (avklippta decimaler), och dom däremellan om det finns några, kan du sen räkna ut vilket avstånd det ska vara från ena brädkanten till början på nästa (täckbredd - plankbredd) / antal

Så om man ska täcka en 2480mm bred yta (i mitt fall över en garageport) med brädor som tycks vara 148mm breda (inte så noga eftersom det bara används för att dra bort från täckbredden), med minst 30mm mellan och högst 55mm (så att man får 20mm överlapp med locket på 95mm):

2480-148 = 2332
2332 / (148 + 30) = 13,1 brädor
2332 / (148 + 55) = 11,4 brädor

Beräkning på 11,12 och 13 brädor (+ den i kanten som togs bort i början)
2332 / 11 = 212 mm (avstånd mellan ca 64 mm)
2332 / 12 = 194,3 mm (avstånd mellan ca 46,3 mm)
2332 / 13 = 179,4 mm (avstånd mellan ca 31,4 mm)

Eller så gör man som jag en regn/snöig dag och knåpar ihop ett formulär med ett javascript som utför alla tråkiga breäkningar:

http://www.bsd-guide.net/fasad

/PeO

• Gilla
kanonvallen och 1 till
  • Laddar…
PeO skrev:
Eller så gör man som jag en regn/snöig dag och knåpar ihop ett formulär med ett javascript som utför alla tråkiga breäkningar:

[länk]

/PeO

;D ;D efter all räkning som bara fick det att snurra runt och allt känndes jobbigt. snygg avslutning, riktigt kul ;)
kommer att använda denna. Tack

Tackar PeO, den sidan kommer jag att ha nytta av!

• Gilla
Daniel Eriksson3
  • Laddar…
ännu en som bugar djupt för detta eminenta verktyg.

//Tomas

Kul att det finns några som har nytta av mitt lilla ihopknåp (kanske ännu fler om det hade vart rätt årstid). Som jag skrivit på sidan.. vill gärna ha tips om förbättringar, och om det innefattar jobbiga beräkningar som nån klurat fram så tar jag gärna del av de också..

Kanske längdskillnad på brädorna som man ska kapa till (gavel, vid given taklutning och brädmellanrum), eller skillnaden mellan den korta och långa änden på gavelbrädorna (även om det är något man bara behöver veta en gång per brädbredd)..

version 2.0 ute.. :)

Nytt:
* beräknar längdskillnad över brädans bredd om man anger en takvinkel (sadeltak), både för lock och bottenbräda..

* beräknar längdskillnad mellan två intilliggande bottenbrädor

* uträkningar för kontrollmätning efter 3,5,7 och 9 bottenbrädor

Samma url:
http://www.bsd-guide.net/fasad/

- att klura på: längdskillnad för två intilliggande lockbrädor..

/PeO

Attans att detta inte kom tidigare igår. :-/

Sågade panelen till gavlen på förmiddagen :p

Än en gång - Ett strålande litet verktyg i all sin enkelhet. ;D

Tack'

//Tomas

PeO skrev:
version 2.0 ute.. :)

- att klura på: längdskillnad för två intilliggande lockbrädor..

/PeO
klurade lite och kom fram till...
Borde inte avståndet (c/c) mellan två lockbrädor bli det samma som mellan två bottenbrädor ?

Att räkna ut avståndet (c/c) mellan bottenbrädorna är ju enkelt (brädbredd + mellanrum).. Så om man har (lite avrundat) 150mm botten + 50mm mellan, så blir det 200mm (mellan bottenbrädorna)..

Har man en lockbräda på 100mm, så hamnar den 25mm på kanterna av underliggande bottenbräda.. Då borde avståndet mellan två lockbrädor bli 100 + 150 - 25 -25 mm = 200mm... (eller synliga delen av bottenbrädan (som blir 150-25-25) + lockbrädans bredd)

Samma avstånd = samma längdskillnad..

tjenare.de va roligt och höra att det fanns någon mer som kan räkna.själv kan jag inte klara mig utan miniräknare,det är helt otroligt, att man kan kapa till panelbräder till en hel husgavel på en gång.det ända som behövs är nogranhet,med placering av reglar o panel.bygger man ett nytt hus är det i stort sätt, bara o göra upp en kaplista o såga.räkna med tan o petaguras,stämmer jämt!

ok att återuppliva en för årstiden populär tråd ? :)
fast idag blev det ju inget gjort - 29 grader i Skellefteå..

/PeO - scriptknåparn

Riktigt användbar!

Tack Peo

Mikael_L
Hehe, coolt program.

Kan du inte exportera någon slags cam-fil som sen kan styra en robot att spika på rätt ställe. :D

OK, skämt åsido, men ett mycket trevligt program du knåpat ihop. :) :) :)

Yes... Danke!!! Fint program du knåpat ihop!!
Behövde detta

Får inte länken att fungera... någon som vet om programmet finns på annan "ort"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.