7 263 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
Svajande ström.
Sida 1 av 2
Hej har fått problem med min el.
Hyr ett hus på en gård där dom använder mycket ström.
två mjölkrobotar en kvarnanläggning och lite annat har blinkat lite i bland. Nu har dom monterat en stor foderblandare å nu slocknar nästan lyset och boxern å modemet lägger av. Dom har säkrat upp från 35 till 63 i mätarskåpet. men enligt min hyresvärd så kan det inte vara fel för strömen till huset går från skåpet in till huset. men elmätaren sitter i skåpet och en undermätare inne i huset. Hyresvärden menar på att eons kablar är för klena. sen sa han att ladugården drar 43amp när allt är igång. Vad kan man göra åt ett sånt problem?
Hyr ett hus på en gård där dom använder mycket ström.
två mjölkrobotar en kvarnanläggning och lite annat har blinkat lite i bland. Nu har dom monterat en stor foderblandare å nu slocknar nästan lyset och boxern å modemet lägger av. Dom har säkrat upp från 35 till 63 i mätarskåpet. men enligt min hyresvärd så kan det inte vara fel för strömen till huset går från skåpet in till huset. men elmätaren sitter i skåpet och en undermätare inne i huset. Hyresvärden menar på att eons kablar är för klena. sen sa han att ladugården drar 43amp när allt är igång. Vad kan man göra åt ett sånt problem?
Byta matande ledningar och ev. byta transformatorn dvs Eons grejer. Det första som ska göras är att prata med nätägaren det finns reglerat hur "dålig" en elmatning får vara. Har du "grejer" som du är rädd om kan du skaffa en UPS och koppla in vissa saker på.
Okej. Får göra det. Men jag bryr mig inte om kostnaderna jag bara hyr. Eon var här och kollade innan dom säkrade upp. Dom bytte till knivsäkringar i sin stolpe och till 63or i mätarskåpet. då borde dom ju kollat upp storleken på kablarna.
Vad är det för mixer/foderblandare? De jag installerat har varit på 30kW. Brukar vara svårt att få att fungera med bara 63A huvudsäkringar.
Går båda robotarna med tillhörande kompressorer och vakumpumpar för fullt så blir det problem
Går båda robotarna med tillhörande kompressorer och vakumpumpar för fullt så blir det problem
det är en cormall blandare med bandfoderfördelare två lely robotar med kompressor. sen är det ju mjölktanken med kylare utgödsling. ok en kvarn till mjölet. sen går väl huset på dom 63orna med.
Har mätt med en multimeter mellan nolla och fas nu var ca 210 volt när inte blandaren går.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det korta svaret är att spänningen får variera ± 10%, hela långa svaret står i standarden SS EN 50160, vilken nätägarna ska följa.
Japp, +/- 10% i hela EU men det är sällan ett problem i Sverige eftersom vi har ett bra elnät. Tyvärr ska det vara rätt stora avvikelser innan nätägaren blir skyldig att åtgärda problemen eftersom spänningen kortvarigt får ligga utanför +/-10% utan att det betraktas som ett fel.
En "man kan göra så, men det är inte rätt"-lösning är att byta de lösa nätdelarna till modem o.s.v. mot sådana som är universal för 100-250V eller liknande, då kommer i alla fall modemet & co överleva rejäla dippar i spänningen.
OBS att de bör verkligen vara märkta med 100-250V eller motsvarande, inte t.ex. 90-130 och 200-250 som två separata automatiskt valda områden.
Är det lika illa på alla tre faserna?
OBS att de bör verkligen vara märkta med 100-250V eller motsvarande, inte t.ex. 90-130 och 200-250 som två separata automatiskt valda områden.
Är det lika illa på alla tre faserna?
är det inte 4% som spänningen får variera? eller är det dom äldre siffrorna...?
Lite nätsökning säger 230V +/- 6%. Vi hade tidigare 220V, men vid omläggning i hela Europa fick de som höjde (som vi) till 230V några år med -10% / +6%. Den perioden är nu över, hela Europa skall ha 230V +/- 6% såvitt jag vill minnas. (De som sänkte från 240 till 230 fick motsvarande uppåt...)
/Göran
/Göran
Källa?Soltorp40 skrev:Lite nätsökning säger 230V +/- 6%. Vi hade tidigare 220V, men vid omläggning i hela Europa fick de som höjde (som vi) till 230V några år med -10% / +6%. Den perioden är nu över, hela Europa skall ha 230V +/- 6% såvitt jag vill minnas. (De som sänkte från 240 till 230 fick motsvarande uppåt...)
/Göran
I SS EN 50160 (= europastandarden EN 50160) står det ±10% i senaste utgåvan.
±6% är kanske är något som Europas nätleverantörer har satt som mål?
Be den som äger gården att ta kontakt med Eon och beskriv problemet med att lyset blinkar och att spänningen verkar låg. Troligen kommer de att åka ut och koppla in en registrerande mätare (logger) och se hur det ser ut över en längre tid. Troligen 1-3 månader.
Jag hade problem med spänningen där jag bor efter att tre av granntomterna bebyggdes med permanenthus och påtalade detta för Vattenfall. Efter ett år hade Vattenfall satt upp ny transformator och grävt ner nya lågspänningskablar som ersatte den gamla stolplinjen.
Fick t o m ersättning när jag var tvungen att hyra ett elverk för att kunna köra en golvslipmaskin. Vattenfall ersatte hyran av elverket samt det extra dygn som jag var tvungen att hyra golvslipen.
Jag hade problem med spänningen där jag bor efter att tre av granntomterna bebyggdes med permanenthus och påtalade detta för Vattenfall. Efter ett år hade Vattenfall satt upp ny transformator och grävt ner nya lågspänningskablar som ersatte den gamla stolplinjen.
Fick t o m ersättning när jag var tvungen att hyra ett elverk för att kunna köra en golvslipmaskin. Vattenfall ersatte hyran av elverket samt det extra dygn som jag var tvungen att hyra golvslipen.