Hejsan,

Jag ska byta ut en kontrollpanel/strömställare till ventilationssystemet. Den nuvarande (se bild) har tre lägen som styr ventilationen (hastigheten på fläkten, inget avancerat). Den sitter i en vanlig förhöjningsram tillsammans med en dimmer. Jag blir dock inte riktigt klok på vad det är för något. Elektrikern som var här och gjorde lite andra jobb tog sig en koll på det och mumlade något om att man kunde ersätta det med en steglös "dimmer" eller så. Fick inte riktigt svar på varför denna konstruktion hade dessa 4 blå "klumpar" dock, vilket ju är anledningen till att den tar upp två platser i ramen.

Hur som helst är jag givetvis intresserad av att ersätta den här med antingen en "dimmer" som han föreslog, eller nån sorts sektionsströmställare med tre lägen som finns i t.ex. Eljo Trend-serien. Det blir ju uppenbarligen elektrikern som får göra detta, men jag vill gärna veta lite vad detta är så att jag har lite kontroll på situationen och kan beställa upp det jag vill ha. Jag är egentligen inte så intresserad av att steglöst kunna ändra min ventilation som han föreslog, tycker det duger bra med låg-medium-hög, men det kanske är en fantastisk ide?

Är det någon som har koll på vad detta är och hur det fungerar så hade jag varit tacksam för lite upplysningar :)

• IMG_20110216_083004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110216_083303.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20110216_083340.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20110216_083120.jpg
    Skapa konto
Vad står det på dom blå?

Nå slags relän?

//Patrik

Det var inte lätt att se nej :)

På de två lite större står det:
2u2 M 275V~ X2
33H 2 MKP
Philips 9949

De mindre:
1u5 M 275V~ X2
33H 2 MKP
13C 0004

u:et jag skrivit ovan skall vara "my" (ser ut att vara det iallafall, riktigt liten och svårläst text).

Är det ett gäng kondensatorer? För att förskjuta fasen eller nåt? Kan för lite om sånt här.. Men tror ni det finns någon möjlighet att ersätta detta med något smidigare (läs dimmerstorlek).

Är kondensatorer, misstänker att två av dom är till för fläktarnas drift och två är till för "lägsta fart".
Jag antar att på normalläge kan du ställe fläkthastigheten med "dimmern"?

Ah, ser att jag var lite otydlig i första inlägget: dimmern har inget med ventilationen att göra, den styr bara en lampa. Det som jag hade velat är att ersätta fläktstyrningen med en sak i dimmerstorlek. Tex en varvtalsregulator (finns en i trend-serien) eller liknande. Men då blev jag osäker om en sån sak kan ersätta allt detta, det som nu visade sig vara kondensatorer.

Får ja fråga, vad detta är för ventilation?
Är det toppventilator, eller ventilation till hela huset?

Om där är till hela husets ventilation så blir det lite värre för då ligger den
förmodligen bakom en logik/automatik som du har i ventilations centralen.

Går den däremot till en toppventilator kan du bra byta ut den till en En-fas Motor-Dimmer
Om den nu inte är allt för stor ( Ampere ).

Kan det vara så att kondensatorerna helt enkelt kopplas in i serie för att sänka varvtalet - en fattigmansdimmer!?
1.5 uF ger en impedans på drygt 2 kΩ
Då borde den gå att ersätta med en modernare varvtalsregulator.

Tack för svaren. Det är någon form av enklare Villavent-system (förra ägaren som uppgraderat/satt in det). Finns frånluft i köket och badrummet. Inget annat i systemet (ingen värme eller liknande). Tilluft via vanliga fönsterventiler. Det är ett eget hus det här, typ radhus, så det har inget med grannarna att göra. Är faktiskt lite osäker på var motorn till ventilationen sitter, men de måste ju ha gömt den på vinden någonstans. Ska leta lite tror jag.

Bo: Fattigmansdimmer :) Får jag fråga hur du vet att det var 1.5 uF på kondensatorerna? Framgick det av märkningen? Är inte bekant med vad det innebär att skriva 2u2 och 1u5.

Behöver man då hitta motorn för att veta om man kan styra den med en varvtalsregulator? Är risken att en regulator, t.ex. den från Trend, är för stark eller svag? Kan man ställa in dem så de passar "alla" motorer?

Antar att det är ett Villavent FTX-aggregat, finns det inget elschema i instruktioner eller i aggregat?

Efter lite sökande hittar man det mesta med Google ;)
Här är montageinstruktion för din panel Extern länk bör utan större problem gå att ersätta med en vanlig hastighetsregulator (dimmer för fläkt).
Man bör kolla storleken på fläkten så att den "dimmer" man köper klarar av att driva den.

FrittDrag: Stort tack för detektivarbetet! Jag var just uppe och kröp omkring på vinden och hittade systemet i en mörk och svåråtkomlig hörna. Bredvid motorn låg en dammig monteringsanvisning. Det är tydligen ett Villavent VV-450-system. I fanns också en hänvisning till "CK-kontrollpanel", så jag googlade precis innan jag såg ditt svar och hittade panelen på en norsk hemsida för 2157 norska kronor (!!!). När jag följer din länk till monterintsanvisningen (tackar!) ser jag att den är gjord precis för VV-450, så nu börjar sakta pusselbitarna falla på plats :)

Angående storleken på varvtalsregulatorn: Är det effekten som krävs för att driva Villavent-fläkten som är intressant då? Kollar man t.ex. på Trend varvtalsregulator så har den märkningen "60-400 VA". Innebär det att så länge fläkten inte är på mer än 400 W så är jag safe med en sådan?

Fungerar den här kontrollpanelen på precis samma sätt som en varvtalsregulator?

Har forskat lite mer, och hittade ett dokument från Villavent/Systemair som berättar om precis vad man kan ha som styrpanel (http://www1.systemair.com/upload/No...sning_for_ombyggning_av_VV-avtrekksanlegg.pdf).

Som alternativ anger de dels CK (den nuvarande) som mycket riktigt är en "3-trinns kondensatorregulering". Sedan kan man tydligen ha en steglös tyristorregulator kallad MTY10AU. Risken med denna verkar vara att den kan ge oljud vid grundventilation. Detta verkar vara alternativet som man kan ha innfällt, precis som en dimmer. Sedan kan man ha en steglös traforegulering, men från vad jag förstår är det nån större enhet som man får ha i ett skåp.

Vad exakt är en tyristorregulator, och hur mäter sig den med en varvtalsregulator från Eljo Trend, Elko eller liknande? Vad för sorts regulator är en sådan?

En "tyristeregulator" är det man vanligen kallar en "dimmer"/varvtalsregulator.
Nackdelen med dessa är att det kan bli oljud i fläktmotorn, detta beror på att den klipper sönder spänningen för att sänka den.

En transformator (som är en stor klump) eller kondensatorvarianten ger mindre risk för oljud i fläkten.

Skall du välja "dimmer" så gäller precis som du tänkte att den måste klara av mer effekt än vad fläkten är på, 400W räcker ofta långt.
Tänk på att alla varvtalsregulatorer har en liten skruv där man kan ställa in lägsta spänningen, bör inte vara under 100V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.