Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Hej!
Efter att ha sett en intressant ämnesavstickare i "Värsta elkopplings" - tråden på sistone, så bestämde jag mig för att starta en tråd om elkultur.
Här kan vem som har sett en äldre och/eller speciell elinstallation (dock inte felaktig ny installation) posta bilder på dessa underbara skapelser, kanske dokumentera gammal installation innan den rivs ner. Lite som "värsta" tråden fast mer d^_^b än:@.
Lägger upp några inspirationsbilder från vinden hos mor och far
Efter att ha sett en intressant ämnesavstickare i "Värsta elkopplings" - tråden på sistone, så bestämde jag mig för att starta en tråd om elkultur.
Här kan vem som har sett en äldre och/eller speciell elinstallation (dock inte felaktig ny installation) posta bilder på dessa underbara skapelser, kanske dokumentera gammal installation innan den rivs ner. Lite som "värsta" tråden fast mer d^_^b än:@.
Lägger upp några inspirationsbilder från vinden hos mor och far
Snyggt! dock var inkopplingen av den vita kabeln mot kulodosan inte så proffsig, men annars var det väldigt snyggt.
Tja, vad som är snyggt är väl smaksak, jag blir kallsvettig så fort jag hittar sådana kablar och försöker byta ut dom så fort som möjligt innan dom orsakar brand. Har haft smärre varmgång på två ställen.
Även om det är avsäkrat 6A så börjar en sån installation må dåligt redan vid 4A kontinuerlig last.
Även om det är avsäkrat 6A så börjar en sån installation må dåligt redan vid 4A kontinuerlig last.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Jo jag vet att det är en dålig anslutning, men jag funderar på om man kan köra lågvolt för att få behålla denna fina installation.
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
misstänkte det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Detta fina mästerverk hittade jag idag i en K-märkt byggnad från 50-talet där de eldar med människor.
De två sista bilderna visar den gamla styrpanelen för den gamla människougnen (den som fanns innan de rustade och skaffade en ny ugn.
Kuriosa: Det tar ungefär 1.5 timme att elda upp en vuxen människa.
//Patrik
De två sista bilderna visar den gamla styrpanelen för den gamla människougnen (den som fanns innan de rustade och skaffade en ny ugn.
Kuriosa: Det tar ungefär 1.5 timme att elda upp en vuxen människa.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Nåt fel. Klickar man på prickarna så kommer det upp bilderna.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Snyggt!
Jag ska se om jag kan få några bilder på ett litet kraftverk i en kvarn, original från 50-talet med styrskåp och allt. Jag känner han som äger det och han förklarade hur man synka det med nätet med hjälp av tre glödlampor, imponerande!
Jag ska se om jag kan få några bilder på ett litet kraftverk i en kvarn, original från 50-talet med styrskåp och allt. Jag känner han som äger det och han förklarade hur man synka det med nätet med hjälp av tre glödlampor, imponerande!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Det är en högspänningstransformator i handväskeform som man kan bära med sig.
Dock så är den tung som en traktor. Och då snackar vi jordbrukstraktor i 1.1 miljoners klassen, d.v.s. stor)
/Patrik
Dock så är den tung som en traktor. Och då snackar vi jordbrukstraktor i 1.1 miljoners klassen, d.v.s. stor)
/Patrik