Funderar på att dra el i min gamla garage. Jag planerar att ha lysrörbelysning som styrs av två trappbryttare. Dessutom kommer jag att ha 2 uttag.

Kan man dra VP rör uttanpåliggande samt använda olika kopplingsdosor som hör till VP-ystemet, dessa också utanpåliggande förstås ?? :confused:

Om ämnet redan ha diskuterats tacksam för hänvisning. Hittar inte så bra än:)

Tack på förhand
novice ARMAXH

Får man fråga av vilken anledning du vill ha infällda saker utanpåliggande?

För enkelhetens skull. Jag spikar rören med klammer ,drar FK o så är det klart. Dessutom enligt min beräkning och rel begränsad kunskaper så stöter jag på problem om jag använder mig av kabel ex EKK. Jag tror att jag tvingas använda blå som tändtråd i slutändan . Jag har utgåt at jag använder kabel EKK 5G 1,5.

Det går ju annars att göra en trappkoppling med en 5G1.5

de ä lugnt å klammra rör, dra i 5 ledad ekk och sätt vanliga GB dosor istället för vpdosor de blir snyggare, avsluta röret en liten bit innan dosan och gå med kabeln in i dosans kabelgenomföring. Om du vill köra FK så finns där 16mm stutsar att skruva i GB dosorna och köra i röret.

Klammra annars kabeln, blir några fler klammer än vad det blir med vp rör men det är upp till tycke och smak, men är det i ett garage så är det inte så noga med det estetiska :)

Om det är så att du ska ha ett vägguttag vid båda strömbrytarna och använder 5 ledar Ekk så använd dig av spartrapp så blir det inte blå tändtråd i slutändan, .

Ska du ha enbart 1 vägguttag vid ena brytaren och kör 5 ledare Ekk så kör du vanlig trappkoppling och behåller även då blå som nolla och inte tändtråd.

Använd kabel så ser det inte så amatörmässigt ut. Och att blå blir tändtråd ibland är helt "normalt" och OK, när man använder kabel. Sätt klammerna med ca 20 cm mellanrum och ett klammer ca 5 cm från böjar (på bägge sidorna om böjen)

Nu börjar det bli avancerat:D

För att hänga med behöver jag visa förtydliganden:

1)GB dososor? Vad är det?
2)Menar du att jag ska dra kabel i rören? hur går det i böjarna?
3)Spartrapp?

Som jag har räknat ut om jag använder EKK 5G 1,5 så kan tändtråden bli blå eller brun. Blå får vara täntråd vid kabelinstallationer vad jag förstår men jag är rädd för att det kan bli förväxlingar senare dvs 2 blå tåttar till lampan (nolla + fas från trappbrytare). Brun vad jag vet ska vara obryten fas!

GB = uttryck för tätkapslat elinstallationsmaterial

Hej Amrax. Dra kabel i rören verkar lite knasigt, så svårt är det inte att spika kabel väl, kör med EKLK om du är orolig att kabeln ska vara sladdrig.
Och tändtråden kan bli blå som du skriver men det är ju inte upp till lampan utan biten mellan strömställaren och kopplingsdosan, mellan lampa och dosa skiftar du naturligtvis färg till din ordinarie tändtrådsfärg. Gör du så här gör du inget konstigt och därför kan inga missförstånd förväntas ske.
Vad spartrapp är undrar jag också..

spartrapp= skulle jag tro med 1 mellantråd ,fas och tändtråd i bägge brytarna......funkar ju så länge det inte är nån kors inblandad

Rör med kabel kan läggas om det är väldigt långa sträckor med många armaturer och att det passar med miljön att förlägga rör, det sparar tid eftersom man inte behöver klammra lika ofta. Tog mest upp exemplet eftersom du pratade om att lägga rör.

I ett litet garage så är klammra kabel perfekt, vill du ha det spikrakt och snyggt så kör som Slugge sa Eklk, annars så funkar det kanon med Ekk som är billigare och smidigare att arbeta med, men som då kan bli lite sladdrigare, de gäller att sträcka på kabeln så blir resultatet snyggt och fint.

Ska du ha uttag vid båda brytarna så får du koppla en "spartrapp" vill säga att du har ex. (brun fas, svart mellantråd, vit tändtråd i båda brytarna och sen har du nollan (blå) i båda ändar som gör att du kan ha fasta uttag vid båda brytarna.

vid vanlig trapp har du (fas, mellantråd, mellantråd, nolla) i ena brytaren och i andra har du (tändtråd, mellantråd, mellantråd och nolla) och det innebär att du bara kan ha fast uttag vid den brytaren fasen kommer in.

Så det räcker gott och väl med 5*1,5 :)

Mikael_L
Är det tillåtet att göra sparkopplingar nuförtiden?

Mikael_L
Jodå, den som visas i bilderna jag länkade till.

Det finns en gammal fulkoppling som däremot är förbjuden (kanske alltid har varit det?)

Jag hittar ingen riktigt bra bild, men den nedersta kopplingen i den här bilden illustrerar den icke godkända varianten:
kopplingar.gif

I detta fall är det tydligen likström, men principen är annars densamma.

Felet med den förbjudna är att lampan kan vara släckt men ändå strömförande. Vilket lätt kan lura vem som helst att tro det är riskfritt att t.ex. sticka en kniv för att böja till ett stift i lampsockeln, eller nåt annat dumt.

Mikael_L
Nu ser jag att den nedersta bilden dessutom är lite felkopplad ändå...
Övre anslutningen till brytare 1 ska gå till minus-polen istället för att den ska fungera, men den är som sagt förbjuden i vilket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.