16 692 läst · 10 svar
17k läst
10 svar
Underlagsduk eller oljehärdad masonite?
Vi har ett gäng tak som lär renoveras på sikt, både på bostadshus och uthus. Samtliga har tegelpannor men inget har papp under läkten. En del är gamla spån/pärttak som fått läkt och tegel som extra lager, några har lodrät lockpanel som undertak (bl. a. bostadshuset) med endast bärläkt ovanpå och andra består av glest spikad vågrät panel som agerar undertak och bärläkt på samma gång (pannorna syns alltså inifrån).
Jag hoppas ni är med på vad jag menar, det är helt enkelt en gammal gård där tegelpannorna utgör både yt- och tätskikt. Undertaken är ojämna så traditionell papp är inte ett alternativ.
Pannorna ska behållas men ska av, kompletteras där det behövs och på igen. Men däremellan ska undertaken renoveras där det behövs men framförallt fuktsäkras.
Det vanliga som jag har förstått är ju att på ojämna underlag spika oljehärdad masonite och sen på med strö- samt bärläkt och pannor. Nu finns det ju dock sån där underlagsduk som rullas och klistras. Den läggs ju precis som papp på råspont men kan tydligen också spännas direkt mellan takstolar. Skulle den kunna läggas på ojämnt underlag som lockpanel och pärt? Någon här som har testat? Den är något dyrare än masonite men borde vara mer lättarbetad.
Jag hoppas ni är med på vad jag menar, det är helt enkelt en gammal gård där tegelpannorna utgör både yt- och tätskikt. Undertaken är ojämna så traditionell papp är inte ett alternativ.
Pannorna ska behållas men ska av, kompletteras där det behövs och på igen. Men däremellan ska undertaken renoveras där det behövs men framförallt fuktsäkras.
Det vanliga som jag har förstått är ju att på ojämna underlag spika oljehärdad masonite och sen på med strö- samt bärläkt och pannor. Nu finns det ju dock sån där underlagsduk som rullas och klistras. Den läggs ju precis som papp på råspont men kan tydligen också spännas direkt mellan takstolar. Skulle den kunna läggas på ojämnt underlag som lockpanel och pärt? Någon här som har testat? Den är något dyrare än masonite men borde vara mer lättarbetad.
Hej
Jag har för ett par år sedan gjort ungefär det ni ska göra, på en lada med samma förutsättningar.
Jag valde då att lägga duk.
Gör inte det!
För oss finns en tanke om att i framtiden isolera taket inifrån och då få ett (ouppvärmt) gästhus.
För att göra det så enkelt som möjligt och spara lite plats hade jag en tanke om att slippa ha luftspalt mellan tak och isolering och köpte en diffusionsöppen duk. Tanken var att köra linisolering direkt mot innertaket som består av glest spikade brädor med vankant.
Att lägga duk ovanpå spånen gick inte pg av all avrostad spik
Så Jag rev bort spånet och körde duken på glespanelen.
Det fungerar, men det var otroligt tidsödande att få bort all spik efter spånen.
Jag ångrar att jag inte körde masoniten rakt av. Otroligt mycket snabbare och tåligare.
Men man lär sig med åren....
Jag har för ett par år sedan gjort ungefär det ni ska göra, på en lada med samma förutsättningar.
Jag valde då att lägga duk.
Gör inte det!
För oss finns en tanke om att i framtiden isolera taket inifrån och då få ett (ouppvärmt) gästhus.
För att göra det så enkelt som möjligt och spara lite plats hade jag en tanke om att slippa ha luftspalt mellan tak och isolering och köpte en diffusionsöppen duk. Tanken var att köra linisolering direkt mot innertaket som består av glest spikade brädor med vankant.
Att lägga duk ovanpå spånen gick inte pg av all avrostad spik
Så Jag rev bort spånet och körde duken på glespanelen.
Det fungerar, men det var otroligt tidsödande att få bort all spik efter spånen.
Jag ångrar att jag inte körde masoniten rakt av. Otroligt mycket snabbare och tåligare.
Men man lär sig med åren....
Det vanligaste (beprövat) är att lägga board, på denna läggs sedan strö och läkt som riktas (genom att lägga in distanser) för att få pannorna släta. Har också varit med om att lägga duk eller plast som föregående inlägg och dessa är mycket mer känsliga för genomträngningar av gammal spik m.m.
Det är rätt behändigt att lägga board då man kan jobba i sektioner utan att riva av hela taket om det behövs.
Det är rätt behändigt att lägga board då man kan jobba i sektioner utan att riva av hela taket om det behövs.
Jag är väldigt tveksam till sån duk också av en annan, nästan filosofisk orsak. Visst, dom brukar ha lång garanti och ska vara starka,,men det är ändå ett konstmaterial som hänger mellan takstolarna. Nån gång kommer det att bli skört och gå sönder av sin egen tyngd, antagligen före teglet eller läkten är slut.
nja...nu har det ju gjorts långtidstester på dukarna och efter 40 år visar de inga ålderstecken alls.magnusk750 skrev:Jag är väldigt tveksam till sån duk också av en annan, nästan filosofisk orsak. Visst, dom brukar ha lång garanti och ska vara starka,,men det är ändå ett konstmaterial som hänger mellan takstolarna. Nån gång kommer det att bli skört och gå sönder av sin egen tyngd, antagligen före teglet eller läkten är slut.
Men jag skulle nog också säga masonit om det ska läggas på befintligt tak...folien är bättre på nya tak utan spikar och grejer...
Här åkte underlagstaket av spån bort och råspontluckor med underlagspapp las på logtaket för två år sedan när vi bytte tak där.
På bostadshuset bytte vi ut det gamla teglet 1995 till betongpannor och där var det som hos dig, "Skurtak" har jag fått lära mig att det heter. Det var dock i så bra skick (byggt 1913) att vi faktiskt bara bytte en av brädorna (fanns liggande på logen i reserv) i ca 2m längd och sen slog i ny spik i bärläkten då den gamla rostoga spiken inte känndes så säker.
Nu har vi utbyggnadsplaner så eventuellt åker det gamla taket bort, takstolarna görs högre för att ge mer plats fröisolering i snedtaken. Undertaket blir råspontluckor och papp både på gamla och nya delen.
På bostadshuset bytte vi ut det gamla teglet 1995 till betongpannor och där var det som hos dig, "Skurtak" har jag fått lära mig att det heter. Det var dock i så bra skick (byggt 1913) att vi faktiskt bara bytte en av brädorna (fanns liggande på logen i reserv) i ca 2m längd och sen slog i ny spik i bärläkten då den gamla rostoga spiken inte känndes så säker.
Nu har vi utbyggnadsplaner så eventuellt åker det gamla taket bort, takstolarna görs högre för att ge mer plats fröisolering i snedtaken. Undertaket blir råspontluckor och papp både på gamla och nya delen.
Hej
Jag har bytt några gamla uthustak, tegel till nya plåttak. På bägge var undertaket det gamla stickspåntaket i långt från bra skick. På det ena lade jag masonite och på det andra en duk som skall tåla att ligga ovanpå spåntaket. Den var lite dyrare, jag hittar inte beteckningen nu men den inhandlades på XL-bygg.
Jag kommer definitivt att fortsätta med duk ovanpå gamla spåntak på resterande uthus. Det var mycket lättare och snabbare att få dit duken än att få dit masoniten. Speciellt där spånet var delvis borta. Jag tog inte bort alla spikrester utan slog bara ner de rostiga uppstickande skallarna så de inte stack upp.
Jag har bytt några gamla uthustak, tegel till nya plåttak. På bägge var undertaket det gamla stickspåntaket i långt från bra skick. På det ena lade jag masonite och på det andra en duk som skall tåla att ligga ovanpå spåntaket. Den var lite dyrare, jag hittar inte beteckningen nu men den inhandlades på XL-bygg.
Jag kommer definitivt att fortsätta med duk ovanpå gamla spåntak på resterande uthus. Det var mycket lättare och snabbare att få dit duken än att få dit masoniten. Speciellt där spånet var delvis borta. Jag tog inte bort alla spikrester utan slog bara ner de rostiga uppstickande skallarna så de inte stack upp.
Medlem
· Stockholms län
· 7 inlägg
Hej
jag ska också lägga om mitt torptak, som nu har tegelpannor på sig (spån under). Tänkte använda Gröning board, som enl tillverkaren är både lim- och kemikaliefria. Härdad förstås. Räcker det med 3 mm, eller måste man ha tjockare? De ska ju bara skydda mot väta, inte ska man väl trampa runt på dem?
Hur gör man i skarvarna, typ nock och kring skorsten, om man vill bygga traditionellt och använda så lite gifter som möjligt?
jag ska också lägga om mitt torptak, som nu har tegelpannor på sig (spån under). Tänkte använda Gröning board, som enl tillverkaren är både lim- och kemikaliefria. Härdad förstås. Räcker det med 3 mm, eller måste man ha tjockare? De ska ju bara skydda mot väta, inte ska man väl trampa runt på dem?
Hur gör man i skarvarna, typ nock och kring skorsten, om man vill bygga traditionellt och använda så lite gifter som möjligt?
Medlem
· Stockholms län
· 7 inlägg
De flesta (byggmax, Bauhaus, Beijer) har lim i sin boarder. Inte lignin utan onaturligt lim.