8 252 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Hur river man enklast kakel?
Bilade med borrhammare (rotationen avstängd) när jag renoverade badrummet. Gick hur smidigt och snabbt som helst. Skadorna på underlaget blir naturligtvis större än med hammare och mejsel men jag föredrar ändå den metoden om kaklet sitter oredentligt. Tar inte så lång tid att fixa till med husfix.fremag skrev:
Däremot om kaklet sitter väldigt löst så kan hammare och mejsel vara att föredra för att minimera efterarbetet.
Är det gammalt kakel så kan fixen innehålla asbest. Kan vara bra att kolla upp.
Tack för tipsen! 
Jag kanske börjar lite med kofoten och får väl gå över på bilmaskin om det behövs. Jag räknar ändå med att väggen måste putsas slät innan det kan bli tal om nytt kakel.
Ojdå, så det kan vara asbest? Bäst att ha ordentligt andningsskydd då...
Jag kanske börjar lite med kofoten och får väl gå över på bilmaskin om det behövs. Jag räknar ändå med att väggen måste putsas slät innan det kan bli tal om nytt kakel.
Ojdå, så det kan vara asbest? Bäst att ha ordentligt andningsskydd då...
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Om det finns asbest så räcker inte andningsskydd, du får absolut inte riva asbest själv (förbjudet) utan det måste saneras efter konstens alla regler för får du in asbest i lungorna så kommer du alltid ha asbestfibrer i kroppen.
fremag skrev:
Inte är det väll förbjudet att riva i asbest själv så länge man inte tar betalt av sig själv för att man ska göra det. Vad jag minns så gäller dessa förbud de som gör detta mot betalning. Sedan tror inte jag att man åker på aspestoss (eller hur det nu stavas) av en rivning av detta i sitt liv även om man drar runt det i huset ganska länge. Trots detta så kan man ju göra det bästa av situationen och sluta in rummet mer än vid vanliga jobb och kanske köra med en gångs overall mm.
Nästa fråga är ju hur man vet om det nu är asbets i fixen.
Det kan räcka med en rivning i ditt liv och har man barn i huset eller om någon är asmatiker så är de extra känsliga. Vanlig dammparticklar är trubbiga som kroppen tar hand om medans asbestfibrerna är spettsiga och lämnar alldrig kroppen så varför chansa 
Snuttjulle skrev:Inte är det väll förbjudet att riva i asbest själv så länge man inte tar betalt av sig själv för att man ska göra det. Vad jag minns så gäller dessa förbud de som gör detta mot betalning. Sedan tror inte jag att man åker på aspestoss (eller hur det nu stavas) av en rivning av detta i sitt liv även om man drar runt det i huset ganska länge. Trots detta så kan man ju göra det bästa av situationen och sluta in rummet mer än vid vanliga jobb och kanske köra med en gångs overall mm.
Har för mig att jag läst om detta förut och då har alla som fått problem med detta varit stor rökare och jobbat med detta en längre tid men visst ska man tänka sig för. Det jag reagerade på mest va att du skrev att det va förbjudet och det tror inte jag. Och fortfarande frågan. Hur vet jag vad det är för fix som har asbets i sig?
Det är inte förbjudet att riva själv.kakelmaster skrev:
Ett riktigt andningsskydd, dvs en halvmask med rätt klassning på filtren räcker bra. Det svåra är att hantera det som flyger i luften när du tagit av dig masken.
Användning av asbest totalförbjöds i Sverige 1982 men Sverige importerade råasbest så sent som till 1997. Asbest är inte farligt så länge du inte petar i det. Störst risk för att hitta asbest är i hus byggda på 60 talet fram till mitten av 70 talet.
Tudor skrev:
Om du skall använda bilmaskin rekommenderar jag starkt att du använder en vinklad kakelmejsel (40-50 mm bred). Klart enklare, effektivare och med mindre skador på underlaget än med en vanlig mejsel.
Tack för alla tips. Jag hyrde en Hilti 706 på Cramo eftersom jag även skulle bila upp golvet. Maskinen var i största laget för att knacka bort kaklet men det funkade. Jag upplevde inte att spaden funkade bättre än mejseln, men du kanske menade en specialare för att ta bort kakel? Jag förstod av uthyraren att det fanns speciella maskiner just för att ta bort kakel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Färga beige kakelfog till svart med ojämna kakelkanter + silicon
Badrum -
Hur skapa enklast möjliga värmepump till befintlig vedanläggning?
Värmepumpar -
Hur ska jag såga i betongen i källaren på enklast/bästa sätt?
Vatten & Avlopp -
Hur får ner kakel enklast?
Badrum -
River kakel, putsvägg. Måste all fix bort?
Kök