Hej,

Ska isolera taket i garaget, tänkte köra sedvanlig cc30 glespanel tvärs över takstolarna. Men sista takstolen vid varje gavel sitter ju "på" väggen, så sistbiten glespanel närmarst varje gavel har jag inget att fästa i. Hur brukar man göra?

Tack på förhand!

Skruva fast en regel i väggen, där du kan fästa glesen.. ??

Visar med bild :) En regel i väggen skulle ju synas efter takgipset kommit upp? Du tänker som en bärlist?

• fästagles.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hänger inte med riktigt i denna sväng,
Men jag brukar sätta en regel i väggen, i nivå med takstolen (hanbjälken), ovanför läkten,
Undersida regel=undersida takstol,
Sätter man då gipset under läkten,:) så syns ju inte regeln..

Ah låter ju smidigt. Men jag har lixom ingen vägg att fästa regeln i, väggen når ju bara upp till undersida takstol..

Jag går ut och fixar ett kort, går fortare än rita ur minnet :)

Nuså .. visar kanske inget mer än skissen .. ?

• DSC_3406.jpg
    Skapa konto
Betrakta takstolen som vägg, och spika regeln där..

Enkelt är bäst...

Fast avståndet ut till där glespanelen stoppar är halvstort, syns inte pga perspektivet men takstolen är långt ifrån i liv med väggen, där infälld ordentligt. Sitter i princip på utsidan av väggen. Bökigt :) En regel hjälper alltså inte, jag får slå regel på regel på regel innan det når ut till glespanelen.

Halva regeln på vägg, andra halvan utanför,,
Tar du en 70 eller 90 mm , så har du 35 eller 45 kvar att fästa läkten i,, räcker gott..

Redigerat:
Ah perfekt. Lägger en regel på sidan där då.

Nästa fråga :) Köpte ändspontad panel, byggsäljaren tyckte man slapp skarva på takstol med sådan. Har han rätt?

Om jag skulle klä undersidan tak med det, så hade jag sett till att det finns något bakom skarvarna att spika i ändå, rätt vad det är så torkar virket, och rör sig å bär sig åt,
Fast jag kan vara petig och överförsiktig...

Jag skriver spika, men jag skruvar hellre, Viva la skruvdragare !!

Redigerat:
Tack så mycket för hjälpen! Guld värt när man är total byggnybörjare. Kör väl på något av följande tre alternativ, beroende på om jag hittar bra regel i virkeshögen eller ej.Vill nog komma vidare typ på juldagen och inget byggvaruhus lär vara öppet.

Alternativ 1: skruva en bit extra glespanel ovanifrån på väggen, en bit per riktig glespanellängd

Alternativ 2: som 1, fast säkrad primärt via ytterligare lite glespanel direkt i takstolen bara. Mindre beroende på bra infästning ner mot väggen.

Alternativ 3: Som föreslaget, en liggande regel av rejälare dimensioner.

Bara alternativ 3 ger iofs riktigt bra grepp för skruv eller spik underifrån.

• Clipboard01.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hur f-n ritar man i datorn ? perspektiv dessutom...

Behöver inte ha svar på den frågan, det går över mitt huve iallafall......

Jag gjorde som föreslaget redan, alternativ 3. Jag tror inte du behöver så bred regel. Har för mig att jag själv använde 28x70.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.