Snurre skrev:
Som Skalman säger. Varför skulle det vara oetiskt att elda havre? .
För vi som älskar havrekakor blir utan basvara så klart!!!!:S:cool:
 
Ja jag kan nog spara lite havre till dina kakor också, men baka får du göra själv! :)
 
Jag eldar med Eco Tec Agro Line som är framtagen för spannmål men i princip samma som pelletsbrännare den är framåtbrinnande med ett rostfrit rör med en diam. på ca 150mm med underhållsglöd den ger en maxeffekt på 23Kw vilket är på gränsen att den klarar av att hålla temp. i en VB 40 panna när den är nysotad då ligger temp. på ca 110 grader, vad jag har för mej att det blir mer utfällning av myrsyra då temperaturen sjunker för mycket i skorstenen än du har en högre temp. även om det inte gör så mycket för mej då jag har keramik i skorstenen. Jag får ca 500 liter aska på ett år men det har att göra med kvaliten på havren också ju tyngre havre per hl dessto mindre aska men köper du havre Snurre för 1:10 kr. kilot i år då marknadsvärdet ligger på ca 1,40-1,50 så är det väl inte den bästa kvaliten , då får man ta jobbet med askan
 
Jag vet en kille som kör överhängande del havre i sin veto flisbrännare.

Funkar bra tydligen han har askurmatning direkt till en 2kbm asklåda med traktorfästen.

Och han hade även valt till tändautomatik så att den laddar en acktank och tänder och släcker vid behov och tack vare detta så blir rökgastempen aldrig låg. Den låg på över 200grader när det gick för fullt.
Inga problem med myrsyra iochmed detta antar jag.

Dålig kvalitet på havren var häller inget problem tag vare rörliga roster, var ju mögligt och av andra orsaker dålig havre han eldar upp istället.
 
Det är en missuppfattning att myrsyran bildas i skorsten. Det uppstår vid själva förbränningen som sagt. Värst är det när det ligger och pyr i väntan på återstart. Det är bättre att tända elektriskt så slipper man det problemet.

Dålig havre = fuktig...............inte bra, det blir som med sur ved.
Dålig havre = för lite kärna......bildas mer aska och slagg som vill sintra.
 
_ap_
Hur funkar det med eltändning och havre?

Är pannan även utrustad med lambdasond?
 
Glömde säga, det är många som blandar ihop vedeldning med havre och pellets. Havret är att betrakta som en oljebrännare. Pannan kan inte koka för bryter man strömmen så dör det. Däremot så kan man inte direkt plocka ur brinnande ved ur vedpanna så det kan bli för hett och koka. I viss liten mån med pellets också. Men havret slockan omedelbart om fläkten stannar.En handfull näve kan ligga och pyra i 10 minuter men den glöden orkar inte antända något eller tända nytt havre om man inte har fläkten på.

När man eldar med ved vill man inte kyla ner förbr.utrymmet. Men betrakta havrebrännaren som ett oljeeldat aggregat. Det brinner inte i förbr.utrymmet i pannan. Det brinner i själva brännaren. Om rökgaserna kyls ner för mycket pga pannan är kall så fälls det ut fukt i skorstenen, men om det innehåller myrsyra beror på hur förbränningen är i själva brännaren alltså. Däremot fälls det ut andra syror som även finns vid all eldning med biobränsle. Det är en annan sak. Vid uppstart tar det alltid tid för förbränningen att stabilisera sig. Havre inget undantag. Men det går avsevärt fortre än med ved.
 
Hej _ap_

Hur min eltändning funkar tänker jag inte berätta. Det är min lilla yrkeshemlighet.
Har funderat mycket på lambda sond men kommit fram till att har man dragregulator samt aggregatet intrimmat så behös det ej. Det lilla ev. överskottet av luft man kanske kan få då å då har ingen betydelse i förhållande till kostnaden och en sak till som kan krångla.
 
skalman: angående fuktig havre, så måste det ju vara här det är bra att ha lambdastyrd förbränning.

ap: eltändningen till veton är en leister tändpistol och den tände startdosen med havre efter bara några sekunder. På den ställer man manuellt tändskedets längd i plcn.

Sen får det sintra eller sprätta hur mycket det vill, blir ju bara lite mer aska. Men har man ett 2kbm askkärl som man kan tömma över åkern direkt från traktorn så blir det ju inte nämnvärt mer jobb för det.

Och det här med myrsyra, bildas det ingen alls vid korrekt förbränning?
eller är det så att den kommer så högt upp i luften innan rökgasen kondenseras?
borde inte syrarester ramla ner och fräta på exempelvis plåttak då?
 
Men vad gör lambda sonden, känner av syrehalten i rökgaserna. Å sedan? Jo den kan öka minska luftmängden eller vad som man behagar att styra med den.
Öka luftmängden? Men det som behövs är att få bort vattnet så vad händer om du drar på fläkten? Eldar mera för kråkorna och får mindre effekt. Med andra ord man får inte ut mera ur det våta havret för de. Möjligen lite mindre sot då

Återigen, Myrsyran bildas vid själva förbränningen. Man kan "trolla" bort den med hög rök temp och mycket drag, ramlar ner hos grannen, men det bildas om förbränningen inte är bra och skall ske på ett speciellt sätt.
Jag har studerat olika lågor och eldningsförhållanden i över 1 år för att komma underfund med varför och hur olika processer sker. Tjärbildning, sintring, osv.Men ingen behöver tro mig för det ;-) Knepet är att bränna havret på ett visst sätt. Det tror jag jag är ganska ensam om idag fortfarande.
Men det är som du säger, har man möjligheten så äre bara att brassa på och ut med resten på åkern. Naturlig och miljövänlig rundgång oavsett hur bra förbränningen var.

Kan avslöja så mycket att min senaste tändare tänder på 1minut och 10 sekunder.

Syrarester som ramlat ner på plåttak har hänt och har blivit en myt som är sann men som är ett passerat stadium. Däremot ligger myten kvar. Det bildades från de brännare som lät havret pyra mellan eldningarna för de klarade inte av att tända om det hela automatiskt på annat sätt. Kvar ligger också felaktiga mätningar från "vetenskapliga" undersökningar där man använde just en sådan brännare. På de mätningarna baseras fortfarande officiella uppgifter om havreldning hos myndigheter. Tråkig och typiskt!
 
Redigerat:
Skalman skrev:
Men vad gör lambda sonden, känner av syrehalten i rökgaserna. Å sedan? Jo den kan öka minska luftmängden eller vad som man behagar att styra med den.
Öka luftmängden? Men det som behövs är att få bort vattnet så vad händer om du drar på fläkten? Eldar mera för kråkorna och får mindre effekt. Med andra ord man får inte ut mera ur det våta havret för de. Möjligen lite mindre sot då

Återigen, Myrsyran bildas vid själva förbränningen. Man kan "trolla" bort den med hög rök temp och mycket drag, ramlar ner hos grannen, men det bildas om förbränningen inte är bra och skall ske på ett speciellt sätt.
Jag har studerat olika lågor och eldningsförhållanden i över 1 år för att komma underfund med varför och hur olika processer sker. Tjärbildning, sintring, osv.Men ingen behöver tro mig för det ;-) Knepet är att bränna havret på ett visst sätt. Det tror jag jag är ganska ensam om idag fortfarande.
Men det är som du säger, har man möjligheten så äre bara att brassa på och ut med resten på åkern. Naturlig och miljövänlig rundgång oavsett hur bra förbränningen var.

Kan avslöja så mycket att min senaste tändare tänder på 1minut och 10 sekunder.

Syrarester som ramlat ner på plåttak har hänt och har blivit en myt som är sann men som är ett passerat stadium. Däremot ligger myten kvar. Det bildades från de brännare som lät havret pyra mellan eldningarna för de klarade inte av att tända om det hela automatiskt på annat sätt. Kvar ligger också felaktiga mätningar från "vetenskapliga" undersökningar där man använde just en sådan brännare. På de mätningarna baseras fortfarande officiella uppgifter om havreldning hos myndigheter. Tråkig och typiskt!

Menar du alltså att det inte bildas någon myrsyra vid en speciell förbränning?

Och lambdastyrningen gör ju så att du alltid har samma låga och slipper tjärbildning osv. sintringen är väl svår att komma ifrån för den beror ju på att spannmålets aska har en låg smälttemperatur.

Sen att mycket av effekten går till spillo för att koka bort fukten ur fuktigt bränsle är ju en annan sak. Men bränslet innehåller ju fortfarande lika mycket energi.
 
Skumpen skrev:
Snurre för 1:10 kr. kilot i år då marknadsvärdet ligger på ca 1,40-1,50 så är det väl inte den bästa kvaliten , då får man ta jobbet med askan
Varför skulle det inte kunna vara bra kvalité? Jag har köpt direkt av en bonde som har för mycket lagrat. Han insåg att priset var lågt men ville bli av med det, inget konstigt alls och som han uttryckte det, egentligen för bra för att elda upp. 1 kubik aska på 15 kubik havre indikerar bra förbränning och bra kvalité tycker jag. Sintring har jag heller aldrig sett i min panna.

Hoppas fler upptäcker fördelarna med spannmålseldning!
 
Hoppas fler upptäcker fördelarna med spannmålseldning!
Gör limpan dyrare :(
Kan var bättre att elda den än att exportera med stöd ?
 
1 kubik aska på 15 kubik havre då är det ingen bra havre, normalhavre väger ca. 500g per liter dålig under 500g bra havre upp till 560-580g per liter,jag själv har eldat med havre som vägt ca. 500-510g/l det har blivet ca 500 liter aska skruvad från pannan på 7000 kg havre med en vattenhalt på 14% vilket krävs för att kunna lagra den i silo om den inte ska bränna, så Snurre för att få så mycket aska så måste havren ligga på en hög vattenhalt och det visar sej att förbränningen ej är bra när du måste elda så mycket vatten för något fel måste det vara med den askmängden och pannan ska vara en av dom bästa på marknaden enligt dej. Jag tror att havrekvaliten= ej bra. Vattenhalten = hög. Förbränning= ej bra
 
På ngt sätt tycker jag det är märkligt att bara elda frön av det man odlat....är det inte bättre att elda all biomassa man producerar (inkl halmen)... ????? Är det verkligen effektivt att tröska ut fröna som bränsle ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.