Tänkte dela med mig av lite dåliga erfarenheter som jag har .
Installerade ny panna och ack-tank för 15 år sen, och för ca ett år sen upptäckte jag rost under isoleringen uppå pannan vid en manlucka till kylspiralen.
För ca två veckor sen började trycket i systemet falla, men jag hittade ingen läcka. Den hittade jag dock häromdagen när det började bli blött på golvet framför ack-tanken.
Till saken hör att den är isolerad och inbyggd bakom gipsvägg, så den syns inte....
Rörfirman kom och konstaterade stora rostangrepp uppå ack-tanken och ner på ena sidan.
Det har börjat rosta vid luckan till den inbyggda varmvattenberedaren och sedan spridit sig....
Bytte offeranod i höstas och upptäckte att anoden var helt orörd, så där började jag ana oråd, men enligt rörmokarn så var tanken "mättad" och åt ej på anoden....
Vet ej om jag vågar yppa märke på panna o tank, för då kanske det blir ramaskri på anhängare av detta märke, och till deras försvar kan jag säga att dom varit väldigt tillmötesgående vid samtal om problemet med pannan...
Men, ja, det är en Baxi.
Närmare bestämt en solo plus från 1993..
Så min tanke är då: Ska inte detta hålla mer än 15 år? Har jag bara extrem otur? Är det fler som upplevt samma sak?
Nu är jag dock ingen teknisk hemma-rör-pulare, utan en vanlig tjej som fått problem med nåt som bara SKA fungera så här års....
Så, nån med liknande erfarenhet, berätta vad ni gjorde..
Installerade ny panna och ack-tank för 15 år sen, och för ca ett år sen upptäckte jag rost under isoleringen uppå pannan vid en manlucka till kylspiralen.
För ca två veckor sen började trycket i systemet falla, men jag hittade ingen läcka. Den hittade jag dock häromdagen när det började bli blött på golvet framför ack-tanken.
Till saken hör att den är isolerad och inbyggd bakom gipsvägg, så den syns inte....
Rörfirman kom och konstaterade stora rostangrepp uppå ack-tanken och ner på ena sidan.
Det har börjat rosta vid luckan till den inbyggda varmvattenberedaren och sedan spridit sig....
Bytte offeranod i höstas och upptäckte att anoden var helt orörd, så där började jag ana oråd, men enligt rörmokarn så var tanken "mättad" och åt ej på anoden....
Vet ej om jag vågar yppa märke på panna o tank, för då kanske det blir ramaskri på anhängare av detta märke, och till deras försvar kan jag säga att dom varit väldigt tillmötesgående vid samtal om problemet med pannan...
Men, ja, det är en Baxi.
Närmare bestämt en solo plus från 1993..
Så min tanke är då: Ska inte detta hålla mer än 15 år? Har jag bara extrem otur? Är det fler som upplevt samma sak?
Nu är jag dock ingen teknisk hemma-rör-pulare, utan en vanlig tjej som fått problem med nåt som bara SKA fungera så här års....
Så, nån med liknande erfarenhet, berätta vad ni gjorde..
Redigerat:
Det är nog så att läckt där en längre tid, skulle inte kalla det otur utan lite vårdslöst av dom som byggt in hela tanken utan inspektionsluckor, finns det en packning eller liknandepling3 skrev:
är man aldrig säker, säkrast att kunna okulär besktiga varje år för att upptäcka ev läckage
och åtgärda i tid.
Att Baxi än idag har kvar en gummipackning till kylslingan är ju tyvärr ren idioti,
som gjort för framtida bekymmer.
Redigerat:
Jo, har fyllt på systemet då o då, men nu den senaste veckan har jag fyllt på mycket ofta då trycket fallit varje dygn.
Så rörmokarn har varit här och ska hitta på nån paniklösning så länge, förmodligen nån el-varmvattenberedare och sedan koppla bort tanken, eller nåt.
Så rörmokarn har varit här och ska hitta på nån paniklösning så länge, förmodligen nån el-varmvattenberedare och sedan koppla bort tanken, eller nåt.
Jag har sett samma sak på en Solo Plus, men där var det bara att göra rent och dra åt. Vill minnas att det var en fiberpackning och inte gummipackning.
Att det är lite ytrost på tanken är ingen fara, troligen är det bara att ta bort luckan, putsa rent och dra ihop igen. Eventuellt med lite packningsklister. Men det gäller att hitta en rörmokare som klarar mer än sälja nya grejer...
Att det är lite ytrost på tanken är ingen fara, troligen är det bara att ta bort luckan, putsa rent och dra ihop igen. Eventuellt med lite packningsklister. Men det gäller att hitta en rörmokare som klarar mer än sälja nya grejer...
Nja, på pannan är det mer än att göra rent o skruva åt....
Packningen har tydligen läckt under isoleringen i ett antal år, så det som förr var 7mm stålplåt är numera bara kex.
Pratade med Baxi som sa att dom skickat ut info till alla dom visste hade denna modell, med uppmaningen att kolla denna packning.
Tydligen har min rörmokare missat(!!) att tala om detta....
Och ack-tanken.... Med tanke på hur den ser ut och den mängd vatten som rinner från den, så är det mycket mer än bara ytrost.
Packningen har tydligen läckt under isoleringen i ett antal år, så det som förr var 7mm stålplåt är numera bara kex.
Pratade med Baxi som sa att dom skickat ut info till alla dom visste hade denna modell, med uppmaningen att kolla denna packning.
Tydligen har min rörmokare missat(!!) att tala om detta....
Och ack-tanken.... Med tanke på hur den ser ut och den mängd vatten som rinner från den, så är det mycket mer än bara ytrost.
Om ni har tur är den bara skadad runt luckan och man kan medelst vinkelslip ta bort det skadade för att ersätta med fräsch plåt (svetsa).
Tycker man borde kunna fylla på bra mycket innan ett helt system rostar åt fanders.
.
Tycker man borde kunna fylla på bra mycket innan ett helt system rostar åt fanders.
Förmodligen har det nog läckt från början, det tror jag med..
Fast i ett sånt här läge med stort värmebehov, så är väl inte ett uttag av tank för svetsning ( som dessutom ej vvs-firman gör numera)
riktigt ett alternativ, jag menar att det är så sabla kallt just nu!
Ja, jag vet inte, men snart överger jag vedeldning......
Har funderat på bergvärme eller nåt....
Fast i ett sånt här läge med stort värmebehov, så är väl inte ett uttag av tank för svetsning ( som dessutom ej vvs-firman gör numera)
Tråkigt läge för dig, nu mitt i eldningsäsongen till på köpet.pling3 skrev:Förmodligen har det nog läckt från början, det tror jag med..
Hoppas de kan fixa till någon nödlösning.
Hur är det? Kunde man använda pannan, men inte tanken?
(det är inte vedeldningens fel att det läcker, alla installationer kan fela.)
Jo, jag kan (ännu) elda i pannan, trots sönderrostning vid luckan till kylspiralen.
Men som sagt, vattnet till systemet rinner ut ganska mycket, lite bättre när pannan är varm , antar att det beror på tryck/värme eller nåt, så jag fyller på ett par tre ggr/dygn. I sovrummet går ledningarna in, så jag hör när det börjar bubbla och fräsa, oftast runt 3-4tiden på morgonen....
(har kulvert ut till pannrummet ifall det förklarar nåt..)
Men som jag sa, ger nog snart upp vedeldning ändå, mitt jobb synkar ej så bra med vedeldning och daglig passning, då jag jobbar på annan ort varannan vecka och får förlita mig på min pappa som förste eldare..
Men som sagt, vattnet till systemet rinner ut ganska mycket, lite bättre när pannan är varm , antar att det beror på tryck/värme eller nåt, så jag fyller på ett par tre ggr/dygn. I sovrummet går ledningarna in, så jag hör när det börjar bubbla och fräsa, oftast runt 3-4tiden på morgonen....
(har kulvert ut till pannrummet ifall det förklarar nåt..)
Men som jag sa, ger nog snart upp vedeldning ändå, mitt jobb synkar ej så bra med vedeldning och daglig passning, då jag jobbar på annan ort varannan vecka och får förlita mig på min pappa som förste eldare..
NEJ NEJ överge inte vedeldningen alla uppvärmningsformer har sina problem
tänk så många snälla och hjälpsamma vänner det finns i detta forum, reparera
tanken så håller den lika/eller dubbelt så länge.
Någon har slarvat med en packning att sedan allt är byggt in och man inte kommer åt att inspektera har förvärrat skadan.
Det är ju inte vedeldandet som ställde till problemet .
mvhPR95
tänk så många snälla och hjälpsamma vänner det finns i detta forum, reparera
tanken så håller den lika/eller dubbelt så länge.
Någon har slarvat med en packning att sedan allt är byggt in och man inte kommer åt att inspektera har förvärrat skadan.
Det är ju inte vedeldandet som ställde till problemet .
mvhPR95
Det är normalt.pling3 skrev:
Det brukar läcka mindre när grejjorna är varma.
metallen sväller i värmen och då tätar det bättre.
När system kallnar ner så brukar det läcka mera om det annars är otätt.
(Självklart ska det inte läcka när det är kallt heller.)
Lycka till.
Försök få tag i någon som kan hjälpa dig.
Det är ju någon månad kvar av eldningssäsongen