Har gjort en prototyp på mitt tänkta altanräcke. Det känns inget vidare, och jag tänkte därför höra om det finns andra som har liknande räcken, och hur de känns i verkligheten.

Konstruktionen är enligt följande:

Eftersom jag inte har några stolpar i mina stolpskor, utan bärlinorna ligger direkt i desamma, kan jag inte utnyttja dessa som staketstolpar. Det hade ändå inte gått eftersom mina plintar finns 'innanför' altanen hela vägen runt om.

Återstår alltså att fästa staketstolparna i golvreglarna (45x145 gula på bilden). Detta tänkte jag göra mha två genomgående bultar / stolpe. Stolpen tänkte jag konstruera av två sammanfogade 45x95 (bruna på bilden) där den ena delen är lite längre än den andra så att det lämnas utrymme att fästa den i golvregeln. Som staketets "innandöme" hade jag tänkt mig 45x70 i kryssformation, och lite annat jox som överliggare mm.

När jag idag provade att fästa en av de (med skruvtvingar) sammanfogade stolparna i regeln svajade regeln högst betänkligt. Idag ligger inte trallen, som förmodligen ger regeln stabilitiet i sidled, men frågan är om det är tillräckligt.

Finns det någon annan som har en liknande räckeskonstruktion och kan bidra med sina erfarenheter?

• raecke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kottla emellan dina golvreglar så blir det mycket stabilare

Tack för tipset.

Skall prova på mitt prototypräcke....

vad betyder kottla?

Hej!

Jag har också mina plintar "innanför" varför jag fäste stolparna med dubbla genomgående vagnsbult. De sitter som berget. Har dock lagt in kortlingar på ställen där så krävdes för stabilitetens skull. Pelarna till taket (de feta rackarna) är fastsatta med tre stycken vagnsbult vardera.

Här är några bilder på vår altan under byggets gång.

20060625-104205-liten.jpg

20060620-205212-liten.jpg

20060620-205245-liten.jpg

Med vänlig hälsning

CH

Ja, det ser sannerligen stabilt (och välbyggt) ut. Skönt att det verkar finnas lösningar på stabilitetsproblemen.....

marca skrev:
vad betyder kottla?
Kottla gör man mellan reglar för att stabilisera eller om man ska sätta något speciellt på väggen. Då sätter man en regel mitt emellan två reglar. Svårt att förklara finns säker nån som har en bild.

På bryggor brukar man gå ner en halvmeter eller längre med stolpen nedanför trallen och sen sätta en snedsträva upp mot regeln. Det blir superstabilt.
/CC

chris47, tack för tipset! Jag har en 25m2 sektion utav min altan som ligger på ca 130cm höjd och där kommer jag nu att fästa räcket så.

erito skrev:
chris47, tack för tipset! Jag har en 25m2 sektion utav min altan som ligger på ca 130cm höjd och där kommer jag nu att fästa räcket så.
Varsågod. Jag fick själv tipset via detta forumet. Ett annat bra tips är att använda fyrkantsbrickor (köps billigt på byggmax) på båda sidor av vagnsbulten. När man drar åt rejält så sjunker annars vagnsbult huvudet in om reglarna är det minsta fuktiga.
/CC

chris47 skrev:
På bryggor brukar man gå ner en halvmeter eller längre med stolpen nedanför trallen och sen sätta en snedsträva upp mot regeln. Det blir superstabilt.
/CC
Det får bli min backuplösning, fast prototypen verkar stabil (med kortling). Tack för tipset......

/Thomas

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.