Byggde garage för bilmeck själva

Bröderna Tony och Håkan Tegheim tröttnade på att mecka i garage tillsammans med andra och byggde ett eget uppvärmt hobbygarage på 100 kvadratmeter själva.

Bröderna Håkan och Tony Tegheim som har byggt hobbygarage nästan helt själva.

Bröderna Håkan och Tony Tegheim som har byggt hobbygarage nästan helt själva. Foto: Tegheim

Tony Tegheim har skruvat bilar, motorcyklar och mopeder så länge han kan minnas. Intresset väcktes när han fick sin första moped som ung tonåring och har sedan bara växt sig större – så stort att han som 24-åring bestämde sig för att bygga ett 100 kvadratmeter stort garage åt sin hobby.

– Jag hyrde garage tillsammans med några kompisar, men det sprang kompisars kompisar där och dessutom var det dyrt, så motivationen till att mecka blev till slut lidande. Så var jag och min bror på söndagsmiddag hemma hos mina föräldrar och vi började snacka om hur skönt det vore att ha ett eget garage, säger Tony Tegheim.

Ödet ville tydligen samma sak, för som av en händelse åkte deras snickarvän förbi just när de stod utanför huset och dagen slutade med att de planerade upp hela garagebygget ute på gräsmattan.

Hade bara byggt kojor tidigare
Idag står det 100 kvadratmeter stora hobbygaraget uppvärmt med billyft och egenkonstruerade dörrar. Men när bygget tog sin början 2007 fanns där bara en ladugård på gårdsplanen hemma hos föräldrarna tillsammans med en dröm om att en dag förlänga den befintliga byggnaden.

hobbygarage

Idag är hobbygaraget klart, men det har varit en lång resa. Foto: Tegheim

Projektet inleddes således med att föräldrarna köpte till mark från grannen för att bröderna skulle kunna förlänga ladugården tolv meter. På så vis skulle värdet på deras mark och hus öka, samtidigt som garagebygget kunde påbörjas. De rensade marken på träd och gjorde iordning den. Tony och Håkan använde sedan sina sparpengar till att gjuta en platta och fick hjälp av deras snickarkompis.

mark

De gjorde iordning marken för att gjuta platta. Foto: Tegheim

När plattan var gjuten beställde de takstolar och virke och därefter byggde de stommen.

– Snickaren hjälpte oss att resa stommen, sätta takstolar och klä taket med ytterpanel. Sedan lämnade han oss och lät oss klara oss själva, det var det vi kommit överens om. Varken jag eller min bror hade byggt annat än kojor från början, så det var ett stort projekt att ta sig an, säger Tony Tegheim.

hobbygarage

Snickaren hjälpte till med att resa stommen bland annat. Foto: Tegheim

Som med alla projekt gäller det att du är duktig på problemlösning för det uppstår i stort sett alltid ett par hinder som du måste ta dig över. Tony och hans bror Håkan stötte på sitt första problem redan när de fick takstolarna. På något sätt hade det uppstått missförstånd om huruvida måtten på takstolsritningen var mätta från under- eller överkant och resultatet blev för låga takstolar. Det saknades 27 centimeter upp till noc 

Efter ett samtal till företaget som tillverkat takstolarna fick de köpa loss kilar till en billig summa.

– Han tyckte att jag gjort fel, men i samma mening var han beredd att hjälpa oss mot en mindre kostnad. Jag tog det som ett erkännande, säger Tony Tegheim.

Två tredjedelar av takstolarna var normalstora för att de skulle ha loft i den änden, den sista tredjedelen bestod av saxstolar, för att de skulle få högre takhöjd och på så sätt få in en billyft.

takstolar

Takstolarna på plats. Foto: Tegheim

Tre år
Med takstolarna, stomme och fasad på plats påbörjade de isoleringsprocessen, och där någonstans började energin gå på lågvarv.

– Motivationen kommer och går under ett så här stort projekt. Ibland måste det få vila 2-3 månader för att det ska bli roligt igen. Vi har dessutom betalat för allt ur egen plånbok och ibland har det inte funnits pengar även om energin funnits där, säger Tony.

isolering

Isoleringsprocessen har börjat. Foto: Tegheim

Allt som allt tog bygget cirka tre år. Under första året stod garaget så pass färdigt att det var klimatskyddat. Under andra året kläddes insidan med isolering och spånskivor – då drogs även all el 

– Vi satte ett eluttag cirka var tredje meter och drog även rör för högtalarkabel. Det blev jättebra, extra nöjd är jag med att vi satte eluttagen på 1,1 meter i höjd, för då slipper man böja sig ner varje gång prylar ska kopplas i och ur. Men hade jag gjort om det idag hade jag satt fler eluttag i taket för att slippa förlängningskablar på golvet, säger Tony.

De fick även en värmepump på plats men den överlevde inte länge.

värmepump

Värmepumpen på plats. Foto: Tegheim

– Den var inte dimensionerad för vårt garage och klarade inte av att värma upp det. Men vi fick den utbytt mot en kraftigare variant sedan.

År tre slutförde de alltså projektet. De inledde med att sätta gipsskivor på spånskivorna och gips i taket, de byggde även en rejäl trappa upp till loftet. De tog dit en målarfirma för att spackla och slipa, sedan målade bröderna hela insidan och lysrören kom på plats. Betonggolvet behandlade de slutligen med betongolja.

Gångjärnen till dörrarna i garaget är specialdesignade av Tony för att dörren inte ska stjäla utrymme när den öppnas. Dörrarna är av stål, men i dagsläget funderar de på att byta ut dessa mot trädörrar istället. Precis som med husprojekt finns det alltid förbättringar och förändringar, och trots att hobbygaraget används flitigt sedan två år tillbaka finns det fortfarande saker som inte är färdiga.

– Jag har ett tips till alla som bestämmer sig för att ge sig in i ett sådant här projekt: Flytta inte in för tidigt! Om du gör det är det plötsligt mycket roligare att pyssla med de projekt som garaget var till för, och bygget hamnar lätt i skymundan.

arbetsställning

Det finns inga dåliga arbetsställningar så länge de fyller sin funktion, säger Tony.

Att bygga utan lån
Hela garagebygget har finansierats med pengar ur egen ficka. Både Tony och Håkan är hemskt nöjda med att slippa behöva betala av på ett lån, men skulle de gjort om projektet tror Tony att han hellre skulle tagit ett lån, just för att slippa vända och vrida på varenda krona. Det blev extra svårt också eftersom han var tvungen att motivera för sin familj varför pengarna skulle gå till hans garagebygge.

I och med att de byggt med pengar ur egen ficka har de varit noga med hur de sågar och liknande för att det ska bli så lite spill som möjligt. De har också fått hjälp av sina föräldrar med att finansiera färginköpet samt gjort en del fynd längs resans gång. 

– Vi har köpt in material pö om pö och försökt göra klipp. Lysrören hittade vi till exempel på annons på Blocket. De hade suttit i en skola tidigare och det föll sig så att vi just då skulle ta en tur uppåt i landet och kunde hämta dem samtidigt. Det är bra för motivationen att shoppa lite nya prylar till projektet ibland, säger Tony Tegheim.

lysrör

Lysrören hittade de på blocket. Foto: Tegheim

Han har inte räknat exakt på vad garaget kostat dem, men tror att det ligger på strax under 350 000 kronor. Från början hade de tillsammans med snickaren räknat på cirka 100 000 kr, men snickaren hade då tänkt sig ett vanligt bilgarage, inte ett välisolerat hobbyrum - därför drog det iväg från kalkylen. Tony och hans bror har dock delat på alla kostnader och varit noggranna med att bägge varit med och godkänt alla beslut.

Lärde sig dricka kaffe
Även om själva bygget varit tungt emellanåt så är det inte byggbiten som Tony känt varit jobbigast.

mecka

– Den jobbigaste tiden är när man har med andra att göra, man ska beställa takstolar, tajma in en värmepumpsperson, elektriker ska dyka upp och så vidare.

Men även själva projektet har varit tungt i perioder. Speciellt som Tony arbetat över på sitt heltidsjobb för att kunna finnas på plats även på vissa vardagar.

– Vi var högkonsumenter på energidryck i många år. Och det var tack vare projektet som jag lärde mig dricka kaffe, det blev tvunget för det var så kallt, säger Tony och berättar att de ibland arbetade i tio minusgrader.

Men han ångrar inte bygget ett dugg.

– Det har varit 75 procent pest och pina och 25 procent glädje, men samtidigt hade jag gärna gjort om det. Jag har en dröm att bygga ett eget hus i lösvirke. Även när jag stod där i -10 grader och snickrade på garaget så levde den drömmen vidare, säger han.

Klicka här för att följa Tonys diskussionstråd i forumet och snacka med honom direkt

Saker Tony hade gjort annorlunda idag

- Eluttag nära taket att koppla sladdvindor i
- Bättre isolerat tak med bättre konstruktion för att bli av med kondensvatten under plåten.
- Isolerad platta
- Mer noggrant byggda portar med mer levande material såsom trä för att få ett bättre isolervärde
- Fler 3-fasuttag